2024 02 07_TB Plattelandsontwikkeling en erfbetreders

Datum: woensdag 7 februari 2024
Tijd: 19.30 uur – 21.30 uur
Onderwerp: Uitnodiging Bijpraatsessie raad Erfbetreders 7 februari 2023

Beste leden van de gemeenteraad,

Onze boeren hebben te maken met heel veel ontwikkelingen en daarom onderhouden we als gemeente nauwe contacten met de ondernemers en gezinnen. Tijdens deze bijpraatsessie praten we u bij over het wel en wee op de boerenbedrijven en over de sociale aspecten. Om verdieping aan te brengen op de informatie en nog meer praktijkkennis op tafel te krijgen hebben we voor deze sessie een aantal zogenoemde erfbetreders uitgenodigd. Als agrarische coach deelt en bespreekt Paulien Hogenkamp praktijkervaringen bij het begeleiden van agrarische gezinnen en de sociaal psychologische problemen die zich voor doen. Ook hebben we Countus gevraagd om ons bij te praten over de uitdagingen binnen de agrarische sector. Tot slot delen we ook kort de stand van zaken over de ontwikkelingen binnen onze gemeente en de bredere context van het gebied Zuidoost Twente.

Erfbetreders Erfbetreders zijn onder andere de agrarische coaches die onze agrariërs helpen in hun bedrijfsontwikkeling en opvolging, maar zij begeleiden ook stoppers of ondersteunen bij zaken als stil leed. Een andere type erfbetreders zijn de accountants die inzicht hebben in de financiële situatie van onze boeren en daar gericht advies op geven.

Agenda:
19.30 – 19.35 uur Opening en welkom door wethouder
19.35 – 20.15 uur Inleiding/presentatie door Paulien Hogenkamp (Agrarische Coaches)
20.15 – 20.45 uur Perspectief agrarische sectoren door Joop Rensen (Countus) over onder andere: - ontwikkeling in inkomen - Regelgeving mest en stikstof
20.45 – 20.55 uur Eventueel een korte pauze
20.55 – 21.15 uur Ontwikkelingen gemeente en Zuidoost Twente door Wilco Pasman (Hof van Twente)
21.15 – 21.25 uur In gesprek met sprekers en met elkaar
21.25 – 21.30 uur Afsluiting en vervolg